2014. december 7., vasárnap

Skandináv körút 2007 II. rész

Kalandok Joulupukki földjén, avagy az Útikönyv sem szentírás.

Pori

Wikipédiából, a szabad enciklopédiából:
Pori város Finnország nyugati partvidékén, a Satakunta régióban (svédül Björneborg). Kizárólag finn ajkúak lakják. Lakossága 75 955 fő 511,88 km² területen, amelyből 8,71 km² vízfelület. A népsűrűség 150,83 lakos/km². A várost 1558-ban alapították a Kokemäenjoki folyó torkolatánál.

Az egyik fa templom

A finn emberek.
Nem egy közeledős fajta. Távolságtartók, ridegek, még akkor is, ha régebb óta ismernek. Ez persze nem azt jelenti, hogy udvariatlanok lennének. Sőt. Minden gond nélkül megosztja Veled a házát, vagy ha szükséged van rá, odaadja a kocsiját, de előtte teletankolja, hogy Neked ne kelljen. Meghív grillezni, megmutatja a látnivalókat, vagy ha egyedül akarod felfedezni a várost, vagy a környéket, elmondja, hogy merre menj, mit érdemes megnézned.
Sőt, még le is telefonálja a fontosabb helyeket, hogy biztosan nyitva legyen, amikor odaérsz. Szóval tök rendesek, csak ne várd azt, hogy a nyakadba borulnak a finn-magyar nyelvrokonság jegyében.

Az életvitelük nyugodt. Minek sietni, úgyis meg lesz oldva minden. Ha nem ma, akkor holnap. Vagy holnapután. Addig is szaunázzunk egyet! Minden házban van egy szauna. A nagyobbakban medence is.
Medence a nappaliban
Visszautasítani óriási sértés! Sőt nagy megtiszteltetés, ha egy finn meghív a saját szaunájába.
Tiszteletben tartják a mi szokásainkat és megvárják a férfiak amíg a nők “kiszaunázzák” magukat, csak utána mennek be.
Ha maguk között vannak, nem számít, hogy ki van bent. Férfi, nő vegyesen, egyremegy.
Ott születnek és sokan ott is halnak meg. Bár manapság már a kórház is szerepet kap.

Ha vendégségbe mész, nem árt vinni egy kis (sok) kisüstit. Nagyon szeretik, főleg akik már jártak nálunk.
Az étkezéssel sem bajlódnak sokat. Reggel müzli joghurttal, délben egy szendvics, vacsorára hal, vagy rénszarvas különböző módon elkészítve. Újabban a cézár saláta is népszerű.

Ha nem vendégségben vagy, vagy nincs lehetőséged ismerősnél megszállni, számtalan lehetőség van Poriban. Az árak azonban a csillagos égnél kezdődnek és a Jupiternél érnek véget. Javaslom a booking.com vagy a jóval olcsóbb airbnb.com oldalt.
Omena Hotel Pori
Drága szálloda a központban
Original Sokos Hotel Vaakuna Pori
Olcsóbb szálloda
Hostel River
Megfizethető panzió

A fehér éjszakák gyönyörűek.
Az egyik este palacsinta partit rendeztünk. Előtte a húst rendesen odaégettük, így nem volt más lehetőségünk.... Sütöttük a palacsintát, a gyerekek ugráltak a trambulinon, kergetőztek, fociztunk, hiszen sütött a nap, világos volt.

Egyszercsak egyikünk ránézett az órára. Hajnali 2 óra!!!! Gyerekek mars az ágyba!!!! 4 órakor mi is lefeküdtünk. Besötételtünk és aludtunk 10 óráig.

A közbiztonság.
A kerítések magassága átlagosan 1,00 m. Már ahol van.
Ház kerítés nélkül
A kaput csak akkor csukják be, ha kutya van és félnek, nehogy elmenjen. A gyerekjáték, bicikli, trambulin télen nyáron kint van az udvaron, vagy a ház előtt.
Hiányzik a nagykapu!
A házak bejárati ajtajait viszont csak belülről lehet kilincsel nyitni, kivülről csak kulccsal. Nem találkoztunk hajléktalannal, kéregetőkkel vagy „izomagyú” kötözködő emberekkel.

A tél
A garázsban láttam 4 szöges gumit. Kérdezem Esa-t, csak nem rally? Nem. Sima téligumi. Nem sózzák az utakat. Letapossák a havat, szórnak rá apró kavicsot és kész. Tavasszal a hó elolvad, a kavicsot összeseprik és kész. A kültéri parkolóknál parkolóhelyenként egy-egy konnektor van. Itt tudsz rácsatlakozni a hűtővíz melegítővel. -25 fokban máshogy nem indul a kocsi.

Látnivalók.
Érdemes utazás előtt felkészülni, mivel a város mérete ellenére sok a látnivaló.
Köztéri szoborcsoport
A főtéren a sétáló utcában sok kávézó és presszó található, de ha igazán finn vendéglátást akarsz, akkor a piacra kell kimenni a buszpályaudvar mellé. (sajnos erről nincs fényképem) A déli oldalon van egy sátras kávézó egy nagyon kedves és termetes tulajdonos hölggyel, aki él-hal a magyarokért. Egy kukkot nem tud magyarul, de egy ölelést vagy fülig érő mosolyt biztos kapsz a kávé vagy süti mellé. Sokat járt már nálunk.
Érdemes egy kávét meginni a folyóparton lévő vitorláson is. Nem egy megszokott hely.
Ha kisgyerekkel utazol, nem szabad kihagyni a sok kisebb és a központi játszóteret a nagy park közepén.
Rengeteg játék, csúszda, mászóka van ott 3 éves kortól 18-ig.
Sok érdekes dolog van a tengerészeti múzeumban is.
Hajószimulátor a múzeumben

Egyéb látnivalók
Elmentünk egy napra Tamperébe. Finn viszonylatban nincs messze. Csak 110 km.
Ott van Finnország legnagyobb vidámparkja. Sarkanniemi
Sarkanniemi a kilátótoronyból

Főleg a gyerekekre gondoltak
Óriás akvárium

Főleg családosoknak ajánlom, de felnőttek is jól szórakozhatnak nyitástól zárásig.
Legalább 100 euróval kell számolni fejenként és akkor ez csak a kezdet.

Delfin show

Pori és Tampere között kb. félúton van egy skanzen Leineperin Ruukki.

Régi istállók, raktárak

Néhány házat most is használnak, így nem illik hangoskodni.

Uradalmi épület

Mindenhol erdő és víz

Ottjártunkkor éppen az egyik tóparti szaunából rohant ki a tóba néhány őrült finn anyaszült meztelen.

Ja itt így kell szaunázni. A kép szándékosan életlen! Gyerekek is olvashatják a blogot!

Elmentünk a barátom szülőházába is az egyik tó partjára az ezerből. A főútról letérve az erdő közepén egy vegyesboltban megvettük az ebédhez szükséges csirkecombokat, tejszínt, fűszereket. Meg ha már ott voltam, vettem egy kanna fehér TIKKURILA festéket a kerítésemre, meg 20 db 12/200-as kapupánt csavart a szerszámos-kamrámhoz otthonra. A komposztálót és a bio wc-t nem hoztam el, mert nem fért be a kocsiba. Érdekes volt a süteményük. Linzer sok gyümölccsel. A kávé viszont ihatatlan. Nos ilyen egy igazi vegyesbolt finn módra.
Bevásárlás után indultunk tovább. A GPS egy ideig mutatta az utat, de kb 10 km után már út sem volt szerinte. Még mentünk vagy 20 km-t a semmiben, amikor megérkeztünk a házhoz.
Valahol a finn vadonban
A legközelebbi szomszéd kb 3 km-re lakott. Otthon volt, mert a családi zászló fel volt húzva az árbócra. Itt így kommunikálnak.
A szomszéd
Elképzeléseink szerint az ebéd sült csirkecomb lesz tejszínes rókagomba mártással. Gombát az erdőben kellett keresni. Az utikönyv szerint 300 féle gomba van Finnországban, melyből csak 3 fajta mérgező, az is az északi részen honos. Így nagy lendülettel vetettem bele magam a gomba keresésbe. Büszkén mutattam Eva-nak a gyűjteményemet. Kidobta mindet, mivel mérgező is volt közte. Nos ennyit az útikönyvről. Sütögettünk, csónakáztunk a kristálytiszta levegőn.

Augusztus, tó, kabát.

Igazi finn szauna a 40-es évekből
Másnap este megérkezett Esa a vidéki (1000 km) útjáról. Hozott nekünk szárított, préselt füstölt halat. Ez ott valami nemzeti eledel. Hasonló lehet, mintha nálunk a pacalpörköltet összepréselnék, felfüstölnék és 2 hétig sós pusztai levegőn szárítanák.

A tankolás
Egyszerű.
Tankolsz, bemész a shopba és fizetsz.
Vagy bemész, fizetsz, kijössz és tankolsz.
Vagy kártyád van, beütöd, hogy hány litert akarsz tankolni, leveszi az árát a kártyádról és megindul a nafta. Ha szerencséd van, az egész belemegy a tankba. Ha többet vettél, mint belefér, leáll és bukod a többit.